פטור מהיטל השבחה

אנחנו עוזרים ללקוחותינו לממש את זכויותיהם על ידי הפחתת היטל ההשבחה שהם נדרשים לשלם לוועדה המקומית לאחר מכירת נכס או בניה. 

חוקי הבניה והתכנון העירוניים הינם חוקים מורכבים, והאדם הממוצע אינו נתקל בהם לעיתים קרובות. מצב זה מביא לידי כך שאנשים רבים אינם מכירים מושגים בסיסיים ואינם מודעים לזכויותיהם באופן מלא – דבר העשוי לגרום להם לשלם כסף רב לשווא. במאמר זה נסקור את היטל ההשבחה – מהו היטל השבחה? כיצד הוא מחושב? מי פטור מהיטל זה? כיצד מקבלים פטור מהיטל השבחה?

מהו היטל השבחה בקצרה

מהו היטל השבחה

היטל השבחה הינו תשלום המושת על בעליו של נכס המקבל אישור להשביח את הנכס בדרכים שונות. החוק המתייחס להיטל ההשבחה הינו התוספת השלישית לתיקון החוק והבנייה, והוא מונה שלושה סוגי השבחה אפשריים:

  1. אישור תוכנית בניין – כאשר הוועדה מאשרת תוכנית בניין המשביחה נכסים מסוימים על הבעלים של הנכסים המושבחים יוטל היטל השבחה. למשל, החלטת המועצה לבנות מרכז מסחרי במקום מסוים מעלה את ערך הדירות הסמוכות, דבר המחייב את בעליהן בהיטל השבחה.
  2. אישור הקלה – כאשר הוועדה מאשרת בניה שאינה מופיעה בתוכנית הבניה המקורית, למשל אישור להוספת מרפסת שמש, או אישור שימוש בגג וכדו'.
  3. אישור שימוש חורג – כאשר הוועדה מאשרת את שינוי ייעוד הנכס המקורי, והדבר מביא לעלייה בשוויו של הנכס, למשל הסבת נכס המשמש למגורים למשרד וכדו'.

מהו גובה היטל השבחה?

גובהו של היטל מס השבחה הינו מחצית משווי ההשבחה. לשם חישוב גובה ההיטל מגיע שמאי הבוחן את שוויה של ההשבחה (עליית שווי הנכס עקב אישור התוכנית העירונית, חישוב גודלו של השטח החדש והכפלתו בשוויו של מ"ר באזור הנכס, חישוב הפער בין ערך הנכס המקורי לערכו החדש וכו'). לאחר שלב זה, במקרים מסוימים, מפחיתים מן השבחה את עלות הבניה, הוצאות הבניה וכדו', והפער הנותר מוגדר כשווי ההשבחה. כאמור לעיל היטל ההשבחה עומד על מחצית משווי ההשבחה, למעט יוצאים מן הכלל אשר יפורטו בהמשך.

פטור מתשלום היטל השבחה

היטל ההשבחה אינו מס רגיל המשולם לרשות המיסים, אלא חיוב המושת על בעלי הנכס מטעם הועדה המקומית (העירייה). החוק מאפשר לכל רשות מקומית אוטונומיה מסוימת המאפשרת לוועדות המקומיות לנהל את היטלי ההשבחה באופן עצמאי. ישנם מקרים בהם היטל ההשבחה יחויב באופן חלקי בלבד או יתבטל כליל, כמפורט להלן.

סוגי הפטורים מהיטל השבחה

את רשימת המקרים המעניקים פטור מתשלום היטל השבחה ניתן לחלק לשלוש קטגוריות:

מיקום הנכס המושבח

  • נכס הממוקם בשכונת שיקום על פי הגדרות הממשלה (פרויקט שיקום שכונות הינו פרויקט המתנהל החל משנת 1977 אשר מעניק סיוע – הן פיזי והן תרבותי חברתי – לשכונות מסוימות[1]).
  • נכס הממוקם באזור שיקום (העיר העתיקה בצפת, שכונת כפר שלם בתל אביב ושכונת נחלאות בירושלים)
  • נכס הממוקם במקום בו חל פטור בהסכמת המועצה המקומית (מתוקף הסמכות האוטונומית שצויינה לעיל).

סוג הנכס

  • מוסדות ציבור ללא מטרות רווח כגון בתי ספר, מוסדות דת, עמותות, מוסדות ספורט ללא מטרות רווח וכדו'.
  • השבחה הנעשית על מנת להוסיף דרך ציבורית.
  • השבחה הנעשית באמצעות הקמת מערכות סולאריות.

זהות הבעלים

  • בעלים אשר זכאי לסיוע ממשרד השיכון והבינוי.
  • בעלים אשר מחזיק בנכס במשך זמן העולה על 10 שנים, ותוכנית שקדמה לתכנית המשביחה אושרה לפני שנת 1950.
  • השבחה הנעשית לשם הוספת אמצעי נגישות או משטחי שירות להגברת הנגישות.
  • השבחה הנעשית באמצעות הוספת מרחב מוגן (ממ"ד) בשטחו המינימלי בלבד (9 מ"ר ללא עובי הקירות)
  • השבחה הנעשית לשם הגנה מפני רעידות אדמה (תוכנית תמ"א 38). 

פטור מהיטל השבחה להרחבת דירת מגורים עד 140 מ"ר

בנוסף על הקודמים, ישנו פטור נוסף עבור השבחת דירת מגורים עד שטח של 140 מ"ר. על כל בניה נוספת מעבר לשטח זה יחויב היטל השבחה. פטור זה מותנה בכך שהבעלים של הנכס או קרובו ימשיכו לגור בו למשך 4 שנים לפחות מתום תהליך הבניה. הפטור ניתן על דירה אחת בלבד בכל חלקה.

תהליך מימוש הזכות לקבלת פטור מהיטל השבחה

הדבר הראשון אותו עלינו להבין הוא האם הפטור ניתן באופן אוטומטי או שיש לבקש אותו באופן אקטיבי. לבירור נושא זה יש לפנות לוועדה המקומית. לצורך המחשה, הרחבה של ממ"ד או הרחבה של דירת מגורים, דורשת הגשת בקשה לפטור ואינה נעשית באופן אוטומטי.

מועד הגשת הבקשה לקבלת פטור מהיטל השבחה

את הבקשה לקבלת הפטור יש להגיש עד 45 ימים מרגע קבלת השומה. נסיבות מיוחדות עשויות להצדיק עיכוב ואיחור במועד הגשת הבקשה, אולם הדבר עשוי להביא לבעיות ומומלץ שלא להגיע למצב זה.

המסמכים הנדרשים בשליחת הבקשה:

המסמכים הנדרשים תלויים במהות הבקשה, ועל כן יש לפנות לוועדה המקומית ולשאול אודות רשימת המסמכים המדויקים. המסמכים הבאים נדרשים ברוב המקרים:

  • חוזה המעיד על רכישת הזכויות בנכס.
  • חוזה מכירה או רכישת הנכס. במקרה של מתנה יש לצרף את המסמכים הנדרשים.
  • שרטוט הנכס.
  • אישורי זכויות שונות בנכס.
  • במידה ושולם בעבר היטל השבחה יש לצרף את הקבלות הרלוונטיות.
  • צו ירושה או צו קיום צוואה במידה ורלוונטי.

האם קיים פטור מהיטל השבחה לנכה

בניגוד למיסים שונים כגון ארנונה או תשלום מס שבח, נכים אינם זכאים לפטור מתשלום היטל השבחה. כמובן שאם ההשבחה היא בגין הוספת נגישויות או הוספת משטחי שירות הנדרשים לצורכי הנכה, ההשבחה פטורה מתשלום דמי ההיטל כאמור לעיל.
בשנת 1997 נעשה ניסיון של אברהם פורז ממפלגת "שינוי" להעניק פטור לנכים מתשלום היטלי השבחה, אולם החוק לא עבר בקריאה טרומית.

 

כיצד ניתן לדעת האם אצטרך לשלם מס היטל השבחה?

לשם קבלת מידע אודות חיובי היטל השבחה עתידי עליכם לפנות לוועדה המקומית לתכנון ובנייה ולבקש תשובה. הוועדה נדרשת לספק תשובה חיובית או שלילית בתוך פרק זמן סביר (כחודש וחצי פחות או יותר), ולספק תשובה אודות גובה ההיטל בתוך כ-90 ימים.

[1] הרשימה המלאה מופיעה באתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון: https://www.gov.il/apps/moch/viewlist/list/shikum-shechunot-history

אין לראות במידע המופיע באתר זה ( Hetel.co.il ) כייעוץ שמאי או משפטי ו/או תחליף לייעוץ שמאי ו/או משפטי. כל הזכויות שמורות למשרד דורון נדב – שמאי מקרקעין ואין לעשות באמור כל שימוש ללא קבלת רשות.

מכרת נכס? תן לנו לבדוק אם מגיע לך החזר היטל השבחה.

השאר פרטים עכשיו: